Lai gan vēsturiski jau apmēram pirms 100 gadiem zinātnieki ir sākuši pētīt un veikt eksperimentus sakarā ar subliminal iespējamo iedarbību uz cilvēka smadzenēm, tomēr pateicoties straujajai tehnoloģiju attītstībai (elektroencifalogrammai (EEG), magnētiskās rezonanses tomogrāfijai (MRT), kompjūtertomogrāfijai (CT vai KT), pozitronu emisijas tomogrāfijai (PET/CT)) tikai kopš 90. gadiem ir sākti publicēt pirmie nopietnie silent subliminal zinātniskie pētījumi, kas skaidri parāda, ka ar sublimināliem var noteiktos apstākļos kontrolēt un ietekmēt cilvēku uzvedību.
Šajos pētījumos, saistībā ar subliminālu iedarbību, regulāri tiek konstatētas smadzeņu aktivitātes līmeņa izmaiņas amigdalā (emociju centrā cilvēka galvas smadzenēs), insulā (piektajā smadzeņu daivā, kas saistīta ar apstrakto domāšanu, lēmumu pieņemšanu un daudz ko citu), hipokampusā (ilgtermiņa atmiņas un macību centrā smadzenēs), vizuālajā un, protams, dzirdes smadzeņu garozā.
Kluso subliminālu ASV patents
Daudzi skeptiski noskaņoti interesenti, kā arī aizrautīgi lietotāji lūdz zinātniskus pētījumus par kluso subliminālu iedarbību.
Oficiālie zinātniskie pierādījumi, ja ar to saprotam plaša lauka vai dubultaklus pētījumus ir nepietiekami. Dubultakls pētījums ir nejaušs kontrolēts pētījums, kurā ne pētnieks (klīnisku pētījumu gadījumā - ārsts), ne pētījuma dalībnieki (pacienti) nezina, kas ir attiecīgās grupas dalībnieki (kontroles grupa, eksperimentālā grupa). Neviens par šo tēmu nav izstrādājis doktora disertāciju.
Viens no iemesliem tam ir tas, ka silent subliminal tehnoloģija ilgu laiku nebija "pētāma", jo ASV savam patentam nebija pilnībā atļāvusi publisku pielaidi, tādējādi nebija atļauts veikt arī oficiālus pētījumus. Pat šodien ir publicētas tikai atsevišķas patenta daļas!
Tomēr kopš patenta publicēšanas, kaut vai tikai daļējas, arvien vairāk zinātnieku pievēršas šai tēmai, jo īpaši tāpēc, ka modernās metodes ir ļāvušas veikt detalizētu smadzeņu skenēšanu.
Piemēram, japāņu zinātnieks Tsutomu Oohashi savā pētījumā (2000.g.) "Inaudible High-Frequency Sounds Affect Brain Activity: Hypersonic Effect" tulk. no angļu valodas: "Nedzirdamas augstfrekvences skaņas ietekmē smadzeņu darbību: Hiperskaņas efekts" spēja pierādīt, ka smadzenēs aktīvi tiek apstrādātas skaņas pat vairāk nekā 20 000 Hz diapazonā, lai gan tās netiek apzināti uztvertas.
Arī pirmie subliminal zinātniskie pētījumi par iespējamo "zemapziņas vadību" ar viedtālruņu palīdzību jau ir publicēti: "Exploring the feasibility of subliminal priming on smartphones" tulk. no angļu valodas: "Pētījums par zemapziņas priminga iespējamību viedtālruņos" (t. i., priekšizpēte par viedtālruņu lietotāju zemapziņas uzvedības kontroli, balstoties uz ētiskiem un tehniskiem jautājumiem).
Savā pētījumā (2016.g.): "Subliminal messages exert long-term effects on decision-making" tulk. no angļu valodas: "Subliminālie vēstījumi atstāj ilgtermiņa ietekmi uz lēmumu pieņemšanu", šveiciešu zinātnieki Simons Ruks (Simon Ruch), Marks Alēns Zists (Marc Alain Züst) un Katarīna Henke (Katharina Henke) īpaši pārbaudīja kluso subliminālu tehniku ar satura ziņā atbilstošiem vēstījumiem un ieguva pārsteidzošus rezultātus.
Šveiciešu zinātnieku pētījuma sākotnējais pieņēmums bija sekojušs:
subliminālie stimuli var atvieglot saistītās informācijas apzinātu apstrādi, mainīt mūsu pašreizējo noskaņojumu, palielināt mūsu motivāciju un pat mainīt, piemēram, mūsu politisko attieksmi un vēlēšanu nodomus. Tomēr šī iedarbība ilgst tikai īsu brīdi, jo šie stimuli atkal ātri izzūd. Lai radītu ilgstošu ietekmi, cilvēkam būtu apzināti jārīkojas ar sniegto informāciju, t. i., apzināti "jāapgūst" jeb "jāmācās" šī informācija.
Taču izrādījās, ka zemapziņā apstrādātā informācija pārsteidzoši ātri tiek saglabāta un integrēta atmiņā un ietekmē vēlāko lēmumu pieņemšanu. Pat tad, ja ieraksta brīdī pētāmajām personām par uztverto informācijai nebija jēgas, jo tā bija jauna vai tai nebija konteksta.
Īpaši pārsteidzoši ir tas, ka apziņa acīmredzot pat nav nepieciešama, kad runa ir par informācijas integrāciju. Pētījuma laikā tika konstatēts, ka pat dziļā miega bezsamaņas laikā vārdi, skaņas un smaržas tiek integrētas un saglabātas ilgtermiņa atmiņā, kas pēc pamošanās maina uzvedību.
Paši to neapzinoties, pētāmie subjekti bija "iemācījušies" un integrējuši kaut ko, ko iepriekš nebija zinājuši. Tādējādi pirmo reizi tika zinātniski parādīts subliminal iedarbības ilglaicīgums (t. i., ietekme ilgtermiņa atmiņā).
Pētījuma noslēgumā ir teikts:
"Here, we demonstrate that a few exposures to novel subliminal information is sufficient to influence delayed decision-making. The surprising impact of subliminal messages on rational, intentional, conscious behavior lends subliminal protocols to practical applications, of which advertising is just one example."
Tulkojums:
"Šajā darbā mēs parādām, ka pietiek ar dažām pilnīgi jaunām zemapziņas informācijas iedarbības reizēm, lai ietekmētu turpmāko (nākotnes novēloto) lēmumu pieņemšanu. Pārsteidzošā zemapziņas vēstnešu ietekme uz racionālo un apzināto uzvedību piešķir šiem zemapziņas procesiem praktisku pielietojumu, no kuriem reklāma ir tikai viens piemērs."
Subliminālu efektivitāte
Šeit ir vairāki raksti, kas apstiprina subliminālu efektivitāti:
"Unterschwellige Botschaften - Wie versteckte Werbung wirkt" tulk. no vācu valodas: "Sublimālie vēstījumi - Kā darbojas slēptā reklāma", (ieskaitot fotoattēlu), SPIEGEL-Online, 28.05.2011.
"The hidden persuaders break into the tired brain" tulk. no angļu valodas: "Slēptie pārliecinātāji ielaužas nogurušajās smadzenēs", kas publicēts žurnālā "Journal of Experimental Social Psychology".
"The workings and limits of subliminal advertising: The role of habits", tulk. no angļu valodas: "Zemapziņas (subliminal) reklāmas darbība un robežas: Paradumu loma", publicēts "Journal of Consumer Psychology"
"Beyond Vicary's fantasies: The impact of subliminal priming and brand choice", tulk. no angļu valodas: "Ārpus Vicary (Vikari) James Vicary fantāzijas: Zemapziņā esošā priminga (stimula apstrādes ietekme) un zīmola izvēles ietekme", arī publicēts "Journal of Experimental Social Psychology".
Svarīga piezīme: ES tiesību akti aizliedz subliminālo reklāmu. Ja tā nedarbotos, tā, drīzākais, nebūtu jāaizliedz.
Britu raidorganizācija BBC ziņoja: "Subliminal images impact on brain" tulk. no angļu valodas: "Sublimināli attēli ietekmē smadzenes", BBC News, 09.03.2007. Šajā rakstā Londonas Universitātes Koledžas un UCL Kognitīvās neirozinātnes institūta pētnieku apgalvojumi.
Pasaules mēroga žurnāls NEWSWEEK jau agrāk ir rakstījis par šo tēmu. "Sound too good to be true?" tulk. no angļu valodas: "Izklausās pārāk labi, lai būtu patiesība?", NEWSWEEK, 30.07.1990. Šajā rakstā pazīstamais žurnāls pēta tā laika zemapziņas lentīšu (kas tagad tehniski ir novecojušas) uzplaukumu. Rakstā viena rindkopa veltīta arī klusajiem subliminātājiem.
The NEW SCIENTIST ir publicējis ļoti interesantu Bostonas Universitātes pētījumu par "zemapziņas mācīšanos". "Subliminal study shows subconscious learning is possible" tulk. no angļu valodas: "Subliminālu pētījums liecina, ka zemapziņas mācīšanās ir iespējama", publicēts NEW SCIENTIST 25.10.2001. Šajā rakstā ir citēts arī pētnieks no Kanādas Vaterlo universitātes, kurš apgalvo, ka zemapziņas mācīšanās var mainīt mūsu apzinātos lēmumus - mums pašiem to neapzinoties.
Sarunas ar nedzirdīgiem cilvēkiem, pateicoties nedzirdamajiem vārdiem?
Labi izpētīta ir tā sauktā ultraskaņas dzirde. Pēdējo 50 gadu laikā šī spēja cilvēkos ir regulāri "no jauna atklāta", tad atkal aizmirsta un atkal atklāta...
Pirmie reālie silent subliminal zinātniskie pētījumi tika aizsākti ar šo nozīmīgo rakstu "Human ultrasonic speech perception" tulk. no angļu valodas: "Cilvēka ultraskaņas runas uztvere", publicēts 05.07.1991 prestižajā žurnālā SCIENCE (Nr.253) parāda, ka pētnieki ir spējuši nedzirdīgiem cilvēkiem likt dzirdēt nedzirdamus vārdus skaidri un nepārprotami - caur kauliem -, izmantojot silent subliminal tehnoloģiju - ultraskaņu.
Šeit vēlreiz jāpiemin japāņu zinātnieka Tsutomu Oohashi pētījums. Pētnieki izmantoja neironu skanēšanu, lai pierādītu, ka cilvēka smadzenes spēj apstrādāt nedzirdamās frekvences. Šai parādībai viņi deva zinātnisku nosaukumu - "hiperskaņas efekts". Šis efekts ir saistīts ar palielinātām alfa frekvencēm elektroencifalogrammā (EEG), pastiprinātu asinsriti un kopumā patīkamāku skaņas izjūtu.
2002. gadā Tsutomu Oohashi vadītie pētnieki šo "hipersonisko efektu" turpināja pētīt padziļināti un tika publicēti subliminal zinātniskie pētījumi ar nosaukumu "Multidisciplinary study on the hypersonic effect", tulk. no angļu valodas: "Starpdisciplinārs pētījums par hiperskaņas efektu", International Congress Series 1226 (2002).
Comments